Bot Gaiden is door alle actie, snelheid en spanningen niet geschikt voor wie een zwakke maag heeft! Ninjarobots Robyu en Bytron scheuren er vandoor om de krachtschedels terug te krijgen die door elk van de 6 Hench-bots van Giorgio gestolen zijn. Ze laten zich onderweg door niets tegenhouden, ze moeten zo snel mogelijk op hun bestemming aankomen. De Hench-bots worden in de loop der tijd door hun contact met de schedels sterker. Hoe sneller je bent, hoe makkelijker het gevecht! Sneller gaan betekent echter dat je jezelf in gevaar brengt en je moet proberen de meest efficiënte weg door elk level te vinden.
Bot Gaiden is ontworpen om een gedeelde ervaring te zijn, ongeacht hoezeer de vaardigheden ook mogen verschillen. Heb je een kind dat net begint? Vorm een team. Heb je een vriend die geen idee heeft wat je in een actiegame moet doen? Vraag of hij meedoet! Je kunt op elk moment naar je partner teleporteren. Spelers die het niet kunnen bijbenen, kunnen een inhaalslag maken en ervaren spelers kunnen meteen een helpende hand bieden.