Charge Kid is een spel waarbij elke sprong een puzzel is. Je moet slim gebruik maken van de mechanica en de fysica om elke locatie op te "lossen" door de gewenste locatie te bereiken. Je hebt beperkte middelen om elke sprong te maken. Het spel richt zich op het puzzelaspect in plaats van op precisie-platforming. Het moeilijke deel is het uitzoeken hoe je je middelen kunt gebruiken om elke sprong te maken in plaats van de uitvoering. Maar laat je niet misleiden! De uitvoering is ook moeilijk, wat betekent dat het vinden van elke oplossing nog moeilijker is!