Dream Alone is een 2D-platformer met klassieke platformgameplay, dodelijke vallen, een duister verhaal en unieke heldvaardigheden.
Een rustig dorpje wordt getroffen door een mysterieuze ziekte. De dorpelingen raken stuk voor stuk in een coma en hele gezinnen vallen ten prooi aan de plaag. Als het gezin van de held de ziekte ook te pakken krijgen, begint hij aan een gevaarlijke tocht om de mythische tovenares, Lady Death, te vinden die de ziekte kan stoppen of zelfs kan terugdraaien.
Een misstap, een foute sprong of gewoon niet goed opletten is fataal. Precieze sprongen en snel rennen zijn echter niet genoeg. Sommige vallen moet je deactiveren en sommige objecten, zoals stenen of kratten, moet je naar bepaalde locaties verplaatsen. Soms is er niks wat je kunt doen, totdat je de speciale krachten van de held gebruikt, welke zeldzaam zijn. Hij kan naar een andere dimensie springen. Sommige vallen kunnen alleen ontweken worden als de tijd langzamer gaat dan normaal. In enkele gevallen kan de held zichzelf zelfs klonen!
Door al je vaardigheden te gebruiken en alle realiteiten te doorkruisen kun je Lady Death vinden.