Evoland is een reis door de geschiedenis van actie-/avonturengames. Je kunt onderweg allerlei nieuwe technologieën, gameplay-systemen en grafische updates vrijspelen. De graphics veranderen naarmate je door de tijd reist en ook de gameplay verandert aanzienlijk.