Geïnspireerd door de legendes van de Canarische Eilanden en de mythologie van de Guanchen. Guayota vertelt het verhaal van een groep ontdekkingsreizigers, gestuurd door het Spaanse koninkrijk om het legendarische eiland van Sint Brendan te vinden. Als de hoofdpersoon zul je snel leren dat dit eiland, wat het paradijs op aarde wordt genoemd, eigenlijk donkere geheimen verbergt.
Dompel jezelf onder in een rijk puzzelspel dat inspiratie haalt uit de legende van Sint Brendan. Zoek naar bondgenoten terwijl je de tempels van de oude goden ontdekt, die ieder een diep geheim verborgen houden en je een puzzelstukje kunnen bieden van het mysterieuze verleden van dit eiland.
Terwijl je elke tempel ontdekt zul je twee verschillende methodes tegenkomen: de ""Echte Wereld"" en ""Het veld van de waanzin"". De realiteit kan soms bedriegen: beide werelden ontdekken zal cruciaal zijn in je zoektocht naar de waarheid.
Elke tempel heeft zijn eigen unieke raadsels en gevaarlijke valkuilen. Terwijl je reis op het eiland van Sint Brendan voortduurt, zul je meer uitdagingen tegenkomen en nieuwe manieren om ze op te lossen.