"Know by Heart..." is een spel over het aanvaarden van verlies. De plot, de muziek, de intuïtieve gameplay en sfeervolle minigames weven samen de illusie van een korte terugkeer naar de kindertijd en het onvermijdelijke opgroeien, het gevoel van tijd die door onze vingers glipt.
Spelers worden ondergedompeld in het rustige leven van een Russisch provinciestadje, waar nog sporen en echo's van het Sovjettijdperk te zien en te horen zijn.
Misha, de hoofdpersoon, zit vast in zijn eentonige, uitzichtloze baan. Op een dag wordt de routine echter doorbroken wanneer zijn vroegere schoolliefje terugkeert naar de stad. Voor het eerst in jaren heeft Misha weer hoop om te ontsnappen aan de verveling van zijn dagelijkse leven. Een korte maar tumultueuze episode uit het leven van de stad is verweven met het verhaal van een groepje jeugdvrienden die weer samenkomen. Het is aan hen om herinneringen op te halen en hun vriendschap nieuw leven in te blazen, maar hun herinneringen aan het verleden en hun onderlinge banden worden bedreigd ...