In de door chaos geplaagde Citte della Ombre heeft religie geen invloed. De erfenis van een ombriaan na zijn dood bestaat alleen uit de liederen die gezongen worden over zijn daden. Iedereen met zelfs een klein sprankeltje kracht zal er alles aan doen om zijn liederen te laten voortbestaan. Dit is waar de Mascherines hun intrede doen - maskers die hun drager de kracht geven om de elementen te kanaliseren en destructieve magie te ontketenen.
Een van Ombre's beste detectives, Cicero Gavar, werd vijf jaar geleden uit de staat verbannen voor misdaden ... maar nu wordt hij teruggeroepen naar Ombre om de mysterieuze ontvoering van diplomaat Razitof Azrus op te lossen. Gaandeweg doen andere leden van Masquerada mee aan het onderzoek, maar in deze cultuur van misleiding durft niemand het pad van de ander te overschrijden. En er zijn steeds meer tekenen dat de Shadows of Ombre een enorme samenzwering verbergen...