Monster Train voegt een nieuwe strategische laag toe aan roguelike deckbuilding en geeft er een tactische draai aan: verdedig niet één, maar drie verticale slagvelden tegelijk terwijl je vecht om de laatste Pyre te beschermen tegen de hemelse krachten. Geen spelronde is hetzelfde, iedere ronde is een nieuwe uitdaging. Je speelt nooit tweemaal met dezelfde kaarten!
Om de hel terug te veroveren, heb je power-ups nodig. Kies je route zorgvuldig, want verschillende locaties bieden verschillende voordelen. Upgrade je kampioen, ontvang Pact Shards en de bijbehorende voordelen, rekruteer krachtige eenheden, upgrade kaarten, verdien passieve bonussen of dupliceer een van je kaarten.
Als je 100 of meer Pact Shards hebt verzameld als je Seraph verslaat, wordt er een laatste gevecht ontgrendeld en kun je het opnemen tegen de Last Divinity!
In het multiplayerspeltype Hell Rush strijden acht spelers in een hectische realtime wedstrijd. Alleen een echte snelheidsduivel kan hier ongeslagen blijven.