Morphite speelt zich af in de verre toekomst, waarin de mensheid de verste uithoeken van de ruimte heeft gekoloniseerd. Je volgt het verhaal van Myrah Kale, een jonge vrouw die een plotse verandering in haar leven doormaakt. Wanneer een simpele missie verandert in epische interstellaire reis wordt haar mysterieuze verleden en haar band met de felbegeerde substantie Morphite onthuld.
Myrah reist naar de verste uithoeken van de ruimte en verkent daar onbekende, door procedures gegenereerde planeten met diverse landschappen, vol met exotische flora en fauna. Myrah gebruikt een scanner om biologische informatie te verkopen. Met de opbrengst kan ze haar schip, pak en wapens upgraden.
In het schip van Myrah krijgen de spelers te maken met willekeurige realtime-ruimtegevechten, handelen ze met andere reizigers uit het hele sterrenstelsel en navigeren ze door de ruimte met het ongecompliceerde Sterrenkaartsysteem van Morphite.