Owlboy is een platformer vol avontuur gewikkeld in een uitgebreid verhaal. Ga alleen of met je vrienden vliegend op verkenning in een gloednieuwe wereld boven de aarde. Ontwijk obstakels en neem het op tegen en aardsmoeilijke tegenstanders in een van de meest intrinsieke avonturen van dit tijdperk.
Door een onvermogen om te praten worstelt Otus met de verwachtingen van het uil-zijn. Zijn leven duikt in een neerwaardse spiraal als plotseling de luchtpiraten verschijnen.
Wat volgt is een reis door ruïnes vol monsters, onverwachte ontmoetingen en lasten die niemand ooit zou moeten dragen.