Welkom in Birmingham, tijdens de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Peaky Blinders: Mastermind speelt zich net voor seizoen één af. Je sluit je aan bij de criminele familie Shelby. Volg de opkomst van Tommy, die een duister plan onthult om de familie zakelijk onderuit te halen, waardoor hij zichzelf opwerpt als het ware meesterbrein van de Peaky Blinders.
'Meesterbrein' verwijst naar Tommy's vermogen om ingewikkelde scenario's in zijn hoofd te plannen. Als speler kun je deze vaardigheid benutten door belangrijke leden van de Shelby-familie te besturen, zoals Tommy, Arthur en Polly. Word het meesterbrein en draai een reeks handelingen van een personage terug om al hun acties perfect te coördineren.
Als een Peaky Blinder wordt betrokken bij de moord op een Chinese opiumdealer, gaat Tommy op zoek naar de waarheid en wordt hij langzaam het ware meesterbrein van Peaky Blinders.
Gebruik Tommy's vermogen om ingewikkelde scenario's in zijn hoofd te plannen door alle belangrijke leden van de Shelby-familie te besturen en hun acties op elkaar af te stemmen.
Alle acties van de personages worden automatisch opgeslagen op een tijdlijn die je kunt resetten en voor- en achteruit kunt spoelen totdat het plan perfect is aangepast.