Search Of Light is een steampunk / dark fantasy setting adventure en de combinatie van resource management en narratieve mechanics die we definiëren als adventure management.
De speler komt in het verhaal terecht vanuit het perspectief van The Foreigner, het raadselachtige personage dat door de ondergrondse levels moet klimmen om het mysterie te onthullen dat aan de oppervlakte verborgen ligt. En dat moet hij alleen doen door te vertrouwen op zijn vindingrijkheid en de hulp van huisrobots, die nog steeds werken als assistenten voor de overgebleven bewoners van de ondergrondse.
Het avontuur begint in een verlaten dorp in een ondergrondse omgeving, waar The Foreigner ontdekt dat hij mechanische elementen kan reactiveren om het dorp te beschermen tegen vijanden.
Om verder te komen in het avontuur moet de speler de duistere omgeving buiten het dorp verkennen om nieuwe voorwerpen te bemachtigen waarmee hij de eigenschappen van het dorp kan versterken, wapens kan verbeteren en zich beter kan verdedigen tegen de vijanden die elke "nacht" aanvallen. Op deze manier ontdekt hij het verhaal totdat hij de oppervlakte bereikt.