Het originele Star Wars: Dark Forces uit 1995 legde de lat voor FPS-games hoger door spelers veel beweging en interactiviteit te bieden, maar ook een ruime selectie aan voorwerpen, power-ups en boeiende spelomgevingen.
In de eerste Star Wars FPS-videogame kruipen spelers in de huid van Kyle Katarn. Hij is een overloper van het Galactische Keizerrijk die huurling is geworden. Katarn sluit zich aan bij de divisie geheime operaties van de Rebellenalliantie die in het Galactische Keizerrijk infiltreren. Hier ontdekt hij het geheime project 'Dark Trooper'. Het ontwikkelen van deze krachtige keizerlijke battle droids en stormtroopers zal de macht van het Keizerrijk in het heelal versterken, maar niet als Katarn en de Rebellenalliantie ingrijpen.