Sam is een hond van 1 meter 80 met een neus voor gerechtigheid. Max is een hyperbewegelijk konijnachtig ding dat van chaos houdt. Samen zijn ze de freelance-politie: een onbeschaamd, komisch duo wiens zweverige stijl van misdaad bestrijden al meer vijfendertig jaar fans van leuke stripboeken en videogames vermaakt.
In 2006–2010 zijn Sam & Max een reeks avonturen begonnen die gemaakt zijn door Telltale Games. Nu kun je de complete trilogie spelen (in totaal zestien afleveringen!) bekijken in deze geremasterde versies, die met liefde zijn bijgewerkt met prachtige HD-graphics, een gereviseerde belichting en lip-sync, verfijnde cinematografie, geremasterde audio en een aantal geheel nieuwe muzieknummers met live jazzmuzikanten.
Het is een gewone dag op kantoor wanneer de commissaris belt met een schokkend bericht: voormalige kindsterren rennen losgeslagen over de straat!
Wat begint als een simpele zaak van idioot vandalisme verandert in een totale samenzwering als Sam & Max de ene na de andere onverlaat tegenkomen die op mysterieuze wijze gehypnotiseerd is. (Dat kan je zien aan het "spinnende ding" dat ze doen met hun ogen.)
Wie is er verantwoordelijk voor al dat kwaad en wat is zijn duivelse plan? Om deze zaak op te lossen, zijn de volgende zaken nodig: de neus van Sam voor het detectivewerk, de gewetenloze Max, veel verschillende items uit de kast en een beetje hulp van de buren Sybil Pandemik, Bosco en Jimmy Two-Teeth. Van de straat van Sam en Max tot het gazon van het Witte Huis, het internet en zelfs helemaal tot aan de maan: dit verbazingwekkende mysterie wordt steeds vreemder en grappiger naarmate het verhaal vordert.
De freelance-politie gaat opnieuw de misdaad bestrijden en komt daarbij de Kerstman tegen. Ze moeten ook een gigantische vulkaan bedwingen en gaan de confrontatie aan met een Eurotrash-vampier... en dan wordt het nog vreemder.
Zombies zullen dansen. Mariachi's zullen zingen. Een gigantische vechtrobot zal de straat onveilig maken. En wanneer hun vrienden in levensgevaar zijn, zetten Sam & Max hun eigen leven op het spel.
Max was altijd al het meest losgeslagen lid van de Freelance Politie: een beminnelijke mafkees met een talent voor het chaos om zich heen creëren. Maar zijn capaciteiten namen onlangs een bovennatuurlijke wending.
Het begon allemaal toen hij op een mysterieus speeltje stuitte waarmee hij in de toekomst kan kijken. Sam en Max trekken de aandacht van verschillende schurken uit de Melkweg die vastbesloten zijn om de magische Toys of Power te bemachtigen om hun eigen doelen te bereiken.
Als degenen die op zoek zijn naar de Devil's Toybox steeds dichterbij komen en Max zijn toenemende paranormale gaven nauwelijks meer onder controle kan houden, neemt de Freelance Politie het op tegen hun meest angstaanjagende tegenstander tot nu toe: de kracht van het brein van Max.