The First Tree is een third-person ontdekkingsgame over twee parallelle verhalen: een vos die probeert haar vermiste familie te vinden en een zoon die in Alaska het contact met zijn vervreemde vader probeert te herstellen. Spelers kruipen in de huid van de vos en gaan op een prachtige reis. Gedurende de reis raken de twee verhalen steeds meer met elkaar verstrengeld.