Gedreven door de zeldzame ziekte in zijn familie moet Joshua diep in zijn verleden graven naar zowel mooie als pijnlijke momenten. Parallelle realiteiten verkennen door middel van déjà vu's lijkt de enige manier te zijn waarop hij zijn herinneringen kan terughalen en zijn leven kan redden.
The Gap vertelt het lastige verhaal van de strijd van een man om een geneesmiddel te vinden voor de ziekte in zijn familie door steeds dieper in zijn eigen psyche te duiken en door de herinneringen die hem na aan het hart liggen te onderzoeken.
Joshua Hayes is neurowetenschapper. Zijn familie is getroffen door een zeldzame genetische aandoening die langzaam iemands herinneringen wegvreet. Hierdoor verliest de persoon diens geestelijke gezondheid en persoonlijkheid. Je ziet de familie worstelen aan de hand van herinneringen aan hun hoogte- en dieptepunten.
Als onderdeel van een experiment om de ziekte te genezen, geleid door de biotechgigant Neuraxis, raakt Joshua verstrikt in de intriges binnen het bedrijf. Terwijl hij de kille, minimalistische ruimtes verkent, komt hij voorwerpen tegen die als toegangspoorten tot zijn verleden fungeren.
In de hoop het web van herinneringen te ontrafelen, moet hij een verontrustende vraag onder ogen zien: kan hij zichzelf echt vertrouwen?