The Seed: Unit 7 is een landbouw- en levenssimulatie-avontuur in bovenaanzicht in retrostijl. Je neemt de rol aan van een man die ontzettend veel schulden heeft. Hij is een last voor de mensheid en moet zijn schuld aflossen door op een boerderij te werken in een van de koepels.
Je moet Unit 7 opknappen, de velden ploegen en nieuwe gewassen planten. Je kunt de koepel uitgaan om te gaan vissen of andere dingen te verzamelen, maar vergeet je beschermende masker niet! En houd altijd je energiemeter in de gaten, anders val je om van uitputting. Koop en verkoop vervolgens je spullen bij het geautomatiseerde leverancierscentrum om verder te komen. Kun je je schulden aflossen en je vrijheid verdienen?