Je speelt het spel als Paul Prospero, een rechercheur met een interesse in occulte zaken, die een verontrustende brief krijgt van Ethan Carter. Als Paul zich realiseert dat de jongen in groot gevaar verkeert, gaat hij naar Ethans huis in Red Creek Valley, waar alles nog veel erger blijkt te zijn dan gedacht. Ethan is verdwenen tijdens de nasleep van een brute moord, en Paul komt er al snel achter dat dit mogelijk niet de enige misdaad in de regio is die nader onderzoek verdient.
The Vanishing of Ethan Carter, dat is geïnspireerd door de vreemde fictie en andere macabere verhalen uit het begin van de twintigste eeuw, probeert verhaalvertelling in games naar een hoger en meeslepender niveau te tillen. Het spel gaat over een privédetective en bevat redelijk veel mentale uitdagingen, maar richt zich voornamelijk op sfeer, stemming en de essentiële menselijkheid van onze personages.