Where the Water Tastes Like Wine is een verhalende avonturengame over reizen, verhalen delen en het overleven van een duidelijk lot. Met prachtige handgetekende illustraties combineert Where the Water Tastes Like Wine 2D-graphics met een 3D-overworld van Amerika.
Spelers dwalen in hun eigen tempo door een folkloristisch depressie-tijdperk in de Verenigde Staten en ontmoeten vreemden die elk hun eigen verhalen hebben. Door deze interacties kunnen spelers unieke verhalen verzamelen die vervolgens opnieuw kunnen worden verteld om nieuwe interacties vrij te spelen. Op deze manier fungeren de in-game verhalen zelf als een valuta om verder te komen in de game, en het is aan de speler om het juiste verhaal te koppelen aan de unieke behoeften van elk personage dat je tijdens je reizen tegenkomt. Alleen door deze juiste combinaties zullen personages hun ware zelf onthullen en je de meest krachtige verhalen voorschotelen, de ware verhalen die iets over hun eigen leven onthullen.