De oosterse en westerse wereld botsen in een episch verhaal dat zich afspeelt in Eurazië, Arabië, Francia en China. Ga als Septem, een Frankische ridder, op een lange reis om de Invincible Arts of War te vinden, waarbij je ongemerkt in een machtsstrijd wordt getrokken tussen verschillende culturen.
De op mythologie en geschiedenis geïnspireerde architectuurstijlen, kleding, gerechten en gebruiken worden in Xuan Yuan Sword: Mists Beyond the Mountains gecombineerd met traditionele beurtelingse RPG-mechanismes en met de hand getekende HD-achtergronden. Werf nieuwe personages voor je groep, neem met de Spirit Fusion Pot vijanden gevangen in de strijd en maak dan nieuwe items en monsters bij oosterse of westerse altaren voor een verschillend uiterlijk en andere eigenschappen. Alleen door de krachten van oost en west te bundelen kun je de ambities van de duistere heer stoppen die aan de zomen van de beschaving tornt.