Stuur je schip zo snel mogelijk door korte maar enorm lastige levels zonder in contact te komen met muren, draaiende messen, lasers of talloze andere gevaren. oOo: Ascension keert terug naar de genadeloze moeilijkheid van old-school arcadegames, waarin elke uitdaging in luttele seconden kan worden voltooid. De moeilijkheidsgraad loopt echter van moeilijk tot ronduit frustrerend.