Daedalic Entertainment, dat ooit 'Lucasarts uit Duitsland' werd genoemd door het tijdschrift GameStar, nodigt spelers uit voor een fantastisch komisch avontuur omtrent het waanzinnige liefdesverhaal van Rufus en Goal.
In Deponia is de wereld vervallen tot een uitgestrekte vuilnisbelt, waar de knorrige Rufus zijn miserabele leventje leidt/lijdt. Hij maakt deel uit van de laagste sociale klasse, gedoemd om zijn leven door te brengen tussen (letterlijk) bergen met afval. Hij hoopt op een ingang naar de wereld van de rijken die in een zwevende stad hoog boven de wolken leven. Het lot lijkt de snobistische niksnut goed gezind wanneer op een dag een aantrekkelijke dame genaamd Goal uit de hogere regionen naar beneden valt, boven op een van de afvalhopen. Rufus besluit om de jonge vrouw te helpen door haar terug te brengen naar haar echtgenoot. Wanneer hij erachter komt dat de echtgenoot van Goal zijn evenbeeld is, smeedt hij een duivels plan om toegang te krijgen tot de bovenwereld. Het loopt alleen anders dan gepland omdat hij gevoelens ontwikkelt voor de schoonheid. Deze gevoelens zitten zijn gebruikelijke gewetenloosheid aardig in de weg.
Help Rufus, de arme jongen van de vuilnisbelt, om het meisje uit de hemel te veroveren. Alleen met dit rijke meisje van zijn dromen lukt het hem misschien om uit Deponia te ontsnappen en onverwacht ook de planeet te redden.