Op het moment dat er schijnbaar een remedie voor de Reploids is gevonden, veranderen de ooit vreedzame robots in kwaadaardige Mavericks. Mega Man X en Zero komen in actie.
Mega Man X3 is het laatste deel in de serie voor de Super Nintendo. Speel als Mega Man X of – voor het eerst in de reeks – Zero die krachtiger is dan ooit tevoren. Naast de klassieke gameplay kun je bepantsering en nieuwe chips vinden om je vaardigheden te verbeteren. Ben jij behendig genoeg om deze uitbraak te stoppen?