Ninja Spirit is een side-scrolling actiegame die de gamewereld imponeerde met zijn geavanceerde graphics en uitstekende gameplay. Je speelt een ninja, Moonlight, die in een hevige strijd verwikkeld is om zijn vaders dood te wreken en de waarheid rond zijn geboorte te onthullen.
Kies uit de originele Arcade Mode en de PC-Engine Mode, die een levensmeter heeft. Maak gebruik van vier soorten wapens – samoeraizwaarden, werpsterren, bommen en kettingwapens – om je een weg te banen door de vijanden. Vind bonusvoorwerpen en wissel van wapen om de bovenhand te krijgen. Om alle zeven levels te doorlopen moet je behendig gebruikmaken van de mogelijkheden van je wapens en rekening houden met vijandelijke aanvallen.