Jij bent Born, een entiteit die tot leven is gewekt door het absolute niets dat bekendstaat als "The Void". Wanneer je aankomt in een vreemd land, word je overvallen door wezens uit je engste dromen. Erger nog: je hebt geen wapen. Hierdoor heb je maar één keuze: vluchten. Een waardeloos begin.
Gelukkig ontdek je al snel hoe je de kleur van je omgeving kunt wijzigen door met de Wii U GamePad paden in het landschap te tekenen. Je begint met blauw, waarmee je gladde oppervlakken creëert waarover je kunt glijden, zodat je verder kunt springen. Met groen maak je de wereld elastiekerig: alles wat ermee in aanraking komt, ketst de lucht in. Naarmate je meer kleuren verzamelt, krijg je lastigere puzzels en sluwere valstrikken voor je kiezen. Voor elke hindernis heb je een speciale benadering nodig of een combinatie van verschillende benaderingen. Experimenteer er gerust op los, want in Nihilumbra moet je dikwijls al je platformtalenten in de strijd gooien!
De nieuwe meerspelerstand voor de Wii U brengt wat licht in de duisternis: bedien Born met een Wii-afstandsbediening, terwijl een vriend de Wii U GamePad gebruikt om de wereld in te kleuren. Als je tegelijkertijd de monsters moet ontwijken en de kleuren wilt veranderen, kan het erg handig zijn om de taken te verdelen.