Op de Wii U ligt Sams volledige arsenaal aan gadgets altijd onder bereik van je vingertoppen. De OpSat - een speciaal apparaat dat in zijn tactische pak is gebouwd - komt via de Wii U GamePad in je eigen handen te liggen. Zo kun je snel en handig gebruik maken van gadgets als de tri-rotor drones en sticky-cam. Via de GamePad kun je ook vijanden markeren en elimineren, of in realtime wapens laden en verwisselen.
Je kiest in dit avontuur zelf hoe je te werk gaat. Sluip je van schaduw naar schaduw om de slechteriken een voor een te vloeren? Of bestorm je je vijanden liever met je geavanceerde wapens in de aanslag om ze tijdens vlammende vuurgevechten uit te schakelen? Je kunt deze twee stijlen natuurlijk ook een beetje mengen - met behulp van vele wapens, gadgets en brillen ben je vrij je eigen speelstijl te vormen. Er zijn meer dan 90 verschillende manieren om vijanden uit te schakelen, dus is er voor elke situatie wel een geschikte actie te verzinnen; of je nu ergens aan de grens tussen Iran en Irak een terroristennest moet infiltreren, of alles op alles zet om een aanval op de Amerikaanse Golfkust te voorkomen.
In de intense meerspelerstand Spies vs. Mercs kun je het opnemen tegen je vrienden. Houd er rekening mee dat elke partij zijn eigen sterke en minder sterke punten heeft. De behendige spionnen zijn geschikt om vanuit de schaduwen aan te vallen, terwijl de zwaarbewapende huurlingen meer van licht houden, en met toortsen naar hun tegenstanders speuren. Of je je vijanden nu graag met superieure vuurkracht overweldigt of liever sluipend en vanuit de schaduwen toeslaat - er is altijd een team voor jou. De spionnen moeten proberen gegevens te stelen, aan de huurlingen de taak diezelfde gegevens te verdedigen. Welke team past het best bij jouw speelstijl?