Achter de schermen met Shaun White Snowboarding: World Stage
Shaun White Snowboarding: World Stage nodigt spelers uit om weer op het Wii Balance Board te stappen en van bergen af te suizen, in een poging om te stijgen in het wereldklassement. Als je je Wii-afstandsbediening uitrust met Wii MotionPlus kun je ditmaal zelfs je eigen trucs creëren om het publiek mee te imponeren!
We gingen om de tafel zitten met de hoofdontwerper van het spel, Stéphane Blais, om meer te weten te komen over het verbeterde wedstrijdgevoel in het vervolg op Shaun White Snowboarding: Road Trip.
Het laatste Shaun White-spel voor de Wii verscheen nog maar een jaar geleden. Kun je een paar van de belangrijkste redenen noemen, om weer zo snel op de schansen te klimmen?
In Road Trip concentreerde de verhaallijn zich meer op snowboarden in het "achterland". Met World Stage besloten we een vervolg te maken op de verhaallijn van Road Trip, waarbij we spelers op het wereldtoneel plaatsen. Het team wil nu dus de competitie aangaan, het opnemen tegen andere teams en professioneel opereren. Dat was dus één van onze belangrijkste redenen. En in het spel is het nu ook de belangrijkste motivatie voor de speler – om het op te gaan nemen tegen andere snowboarders.
Absoluut. Het zit zo: we hebben de goede dingen uit het eerste spel meegenomen naar World Stage. Dus we hebben de besturing erg toegankelijk gehouden. Volgens mij is dat één van de belangrijkste redenen voor het succes van Road Trip. Eén van de verbeteringen die we wilden doorvoeren in World Stage, was meer inhoud; meer acties op de schansen zelf. En aangezien we de besturing dus niet hebben veranderd, konden we meer aan de spelelementen werken. Nu is alles veel dynamischer en meer actie-georiënteerd.
Kun je ons wat meer vertellen over het wedstrijdelement, waarvan je eerder zei dat het de ruggengraat vormt van Shaun White: World Stage?
Jij en je team beginnen onderaan de ladder, op de honderdste plek in het klassement, en het is je doel om de top de bereiken en de nummer één te worden. Dus je start als beginneling en kunt verschillende landen bezoeken – het is allemaal niet lineair, maar heeft meer een open structuur. Naarmate je verschillende landen bezoekt, kun je prijzen winnen en je positie in het klassement verbeteren. En door voortgang te boeken kun je je van beginneling ontwikkelen tot een gemiddelde snowboarder, een geavanceerde speler en uiteindelijk tot professional. Vervolgens mag je meedoen aan het World Stage-evenement, waarin je het opneemt tegen andere mensen in een grote wedstrijd die een week duurt. En dat wordt moeilijk, maar uiteindelijk zul je kunnen winnen! Dus dat is het belangrijkste aspect: er heerst constant een echte wedstrijdsfeer. Je neemt het op tegen andere teams, je speelt met je vrienden, je maakt vorderingen en wint gaandeweg prijzen.
Precies. Eén van de leuke dingen vind ik dat we dezelfde personages hebben gehouden als in het eerste spel. Dus je begint het spel met dezelfde acht personages die je ook had aan het einde van Road Trip, en ze hebben stuk voor stuk hun eigen specialiteiten. Als je bijvoorbeeld mee wilt doen aan een race, kies je Gordon omdat hij erg snel is. Doe je mee aan een stuntwedstrijd, dan kies je Jasmine omdat ze erg goed is in springen. En gedurende het spel zal zich een aantal nieuwe personages bij je team voegen. Daarnaast heb je ook Shaun White. Shaun is al een pro, en je zult hem vroeger tegenkomen dan in het vorige spel – je mag zo nu en dan meedoen aan speciale, eenmalige evenementen waarin je Shaun bestuurt en meedoet aan bepaalde wedstrijden. Dat is leuk voor de speler omdat die de kans krijgt om vroeger in het spel als Shaun White te spelen. En als het je lukt om de eerste plek in de wereldranglijst te bereiken, is Shaun diep onder de indruk en is hij permanent beschikbaar om mee te spelen.
Zijn er ideeën die jullie al in gedachten hadden voor het eerste spel, maar die pas gerealiseerd konden worden in World Stage?
Ja, ik denk dat het idee van meer actie op de schansen één van die dingen is. Volgens mij hebben we met de besturing van Road Trip de spijker op zijn kop geslagen. We hebben er toen hard aan gewerkt om te zorgen dat de besturing bevredigend werd en toegankelijk voor iedereen. Aangezien we dat op orde hadden, konden we ons concentreren op leuke nieuwe toevoegingen aan het spel. Zo hebben we nu dingen als corner kickers, quarterpipes en halfpipes, zowel op reguliere snowboardschansen als bij evenementen. Aangezien we niet volledig opnieuw zijn begonnen en aan de besturing hebben gesleuteld, hebben we met deze nieuwe ideeën kunnen spelen en ze toe kunnen voegen.