De speler begint in DRAGON QUEST IX: Sentinels of the Starry Skies als een beschermengel die eropuit wordt gestuurd om de wensvervullende vruchten van een heilige boom te halen. Zo begint een verhaallijn die spelers op reis stuurt door een betoverende wereld, waarin monsters en machtige vijanden worden bestreden in snel verlopende gevechten. Gesprekken met de vreedzame bewoners van deze wereld spelen ook een belangrijke rol.
In een speciale spelvariant van DRAGON QUEST IX: Sentinels of the Starry Skies kunnen maximaal vier spelers via draadloze communicatie samen op avontuur gaan, waarbij hun unieke personages kunnen samenwerken om monsters te verslaan en kerkers te voltooien. Spelers kunnen hun game ook met zich meedragen in tas of jaszak om met nabije spelers contact te maken via de interactieve “Canvassing Mode.” Als spelers de Canvassing Mode hebben ingeschakeld, zal – als ze elkaar passeren - automatisch informatie over hun unieke personages worden uitgewisseld, inclusief schatkaarten en een aanpasbare begroeting.
Naast het volgen van het hoofdverhaal, kunnen spelers ook speciale zijmissies aannemen. Sommige van deze missies komen in de loop van het verhaal beschikbaar, andere kunnen na de lancering van de game gratis worden gedownload door spelers met een draadloze breedbandinternetverbinding, zodat spelers alleen of met vrienden ook na het voltooien van de game nog verder kunnen spelen. Sommige te downloaden missies zijn een vervolg op het hoofdverhaal, maar er zijn ook opzichzelfstaande missies.
DRAGON QUEST: Sentinels of the Starry Skies is één van de meest uitgebreide games die ooit op de Nintendo DS is verschenen. Het spel heeft alle kenmerken van een instant klassieker: een geweldig verhaal, uitgebreide mogelijkheden je personages aan te passen, en bijna oneindige mogelijkheden om het plezier met vrienden te delen. Bereid je voor op het avontuur van je leven, want DRAGON QUEST: Sentinels of the Starry Skies wordt op 23 juli 2010 in Europa gelanceerd.