21 mei 2015 – Op 26 juni verandert Art Academy: Atelier de Wii U GamePad in een schilderdoek vol artistieke mogelijkheden. Dit nieuwste deel in de reeks populaire, educatieve software biedt 30 uitgebreide lessen onder leiding van Vince, een vriendelijke meester die je aan de hand neemt en alles leert over concepten, theorieën en technieken. Het programma biedt gebruikers een keuze aan materialen en gereedschappen om hun kunstwerken mee te maken. Zo kunnen spelers voor het eerst ook houtskool gebruiken.
De Art Academy-titels leren gebruikers op een touchscreen teken- en schildervaardigheden aan die ze ook in de werkelijkheid kunnen gebruiken. Door eenvoudige stappen te volgen maken gebruikers al snel imposante meesterwerkjes die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden. De eerder verschenen downloadbare software Art Academy: SketchPad gaf beginnende kunstenaars al een voorproefje op de volledige ervaring. Het nieuwste deel biedt een uitgebreid teken-en schilderpakket, waarbij de stylus opnieuw dienstdoet als teken-en schildergereedschap en het touchscreen van de Wii U GamePad als canvas. Het is ook mogelijk om op bepaalde delen van het touchscreen in te zoomen, zodat spelers zeer nauwkeurig aan details kunnen werken.
Art Academy: Atelier biedt ook toegang tot leuke, interactieve cursussen, waarin je stap voor stap leert tekenen en schilderen. De technieken die meester Vince je leert, zijn verdeeld over de categorieën beginners, gevorderden en – een nieuwe categorie in Art Academy: Atelier – gereedschappen. Door lessen te voltooien raak je vertrouwd met de gedachten achter de verschillende technieken en leer je hoe de grote meesters het deden. Natuurlijk kan de software ook gebruikt worden om vrij te tekenen en schilderen met het brede aanbod materialen en gereedschappen.
Of je nu grappige krabbels, half voltooide kunststukjes of complete meesterwerken hebt gemaakt, je kunt je creatieve proces aan iedereen laten zien door een time-lapse video ervan op YouTube te zetten. Zo’n time-lapse video toont het proces van de eerste pennenstreek tot de laatste, waarbij je kunt kiezen om de video één, twee of vijf minuten te laten duren. Je kunt je creaties ook op een SD-kaart zetten om ze op een pc te bekijken of ze tentoonstellen in een virtuele galerie. In deze galerie vind je ook een familiemuur waar alle gezinsleden die hetzelfde Wii U-systeem gebruiken, hun artistieke werkjes bij elkaar kunnen hangen.