Speciaal interview over de Nintendo Classic Mini: NES – Deel 5: Metroid
FamiConnichiwa, allemaal! Ik ben Akinori Sao, een schrijver uit Kyoto. Dit is mijn laatste interview met game-ontwikkelaars ter ere van de release van het Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. We sluiten deze interviewreeks af met Metroid, dat in Japan oorspronkelijk is uitgebracht voor het Family Computer Disk System1 in 1986. In Europa was deze game voor het eerst te zien op het Nintendo Entertainment System (NES) in januari 1988.
Metroid kan wereldwijd bogen op een trouwe schare fans. Deze sciencefiction-game verschilde van andere Nintendo-games die in dezelfde periode uitkwamen. Hoe ontstond deze game? In dit interview praat ik met Yoshio Sakamoto en Hiroji Kiyotake over de ontwikkeling van deze klassieker.
Sakamoto-san, in 1983, toen de Famicom2 uitkwam, werkte je ruim een jaar bij Nintendo.
Ik mocht ooit rondkijken in de fabriek van een partnerbedrijf. Daar zag ik voor het eerst een gloednieuwe Famicom.
Inderdaad. De Famicom werd op dat moment zelfs nog niet massaal geproduceerd. Iemand die bij dat bedrijf werkte, zei hoe dankbaar hij Nintendo was, maar ik had geen flauw idee waar die persoon het over had. (lacht) Ik werkte op de afdeling Research & Development 1, die niet rechtstreeks was betrokken bij de ontwikkeling van de Famicom, dus ik was niet vertrouwd met het systeem.
Ja. (lacht) Ik werd me pas na verloop van tijd bewust van de release van de Famicom, dus ik was er laat bij.
Dat klopt. Ik werkte ook in Research & Development 1, waar vooral werd gewerkt aan Game & Watch3. Ik kreeg een baan bij het bedrijf toen de Famicom net werd verkocht en daarom ging ik tijdens de feestdagen naar een warenhuis.
3. Game & Watch: Een serie handheld-gamesystemen met LCD-schermen. Op ieder systeem stond één game. De eerste game werd in 1980 uitgebracht in Japan en wereldwijd werden er in totaal 43,3 miljoen exemplaren uit deze serie uitgebracht.
Ja, in de winkels. (lacht) Toen ik naar het warenhuis ging, gingen de Famicoms als warme broodjes over de toonbank en raakten ze zelfs uitverkocht. Toen prees ik producten van andere bedrijven aan! (lacht)
Ik kreeg de opdracht om te gaan helpen en mij werd verteld dat het leerzaam zou zijn. Ik ging dus helpen in een warenhuis in de regio Kansai. Ik herinner me dat veel klanten om korting vroegen. Iemand zei toen: "Ik heb een lange treinreis gemaakt om dit product te kunnen kopen, dus zou je me ook een paar gratis games kunnen geven?" (lacht)