9 maart 2016 – Nintendo maakt bekend dat tot op heden meer dan een miljoen exemplaren van de unieke shooter Splatoon voor de Wii U zijn verkocht* in Europa, waarmee de wereldwijde verkopen zijn opgelopen tot meer dan 3,5 miljoen exemplaren.* Dit bestendigt de positie van deze innovatieve nieuwe IP als een van de populairste games voor de Wii U.
De regels van Splatoon zijn eenvoudig: twee teams van vier spelers strijden om terrein door het de eigen kleur te geven. Deze verfrissende draai aan het online shooter-genre heeft de game diverse belangrijke prijzen opgeleverd, inclusief Best Shooter op The Game Awards 2015 en de British Academy Children’s Awards van vorig jaar, plus tientallen andere nominaties en posities op de Game of the Year-lijstjes van journalisten. De fans zijn al even enthousiast, met honderdduizenden volgers die op de hoogte blijven via Nintendo’s socialmedia-accounts, zoals de officiële Facebook-pagina van Splatoon, de Japanse Twitter-account, en Nintendo of America’s Splatoon-Tumblr.
Splatoon is het levende bewijs van Nintendo’s toewijding om belangrijke games na de release te blijven ondersteunen. In lijn met de slogan van de game – "Stay fresh!" – zijn er sinds de release van de game gratis nieuwe wapens, multiplayerlevels, spelstanden en meer aan de game toegevoegd.** Het spel bevat nu zestien verschillende levels en 74*** hoofdwapens, van reusachtige Rollers tot uiterst nauwkeurige Chargers. Hierdoor kan elk gevecht weer compleet anders uitpakken. De video’s en afbeeldingen op de officiële Splatoon-website geven een helder overzicht van de wapens. De komende maanden worden er nieuwe updates uitgebracht. De nieuwe software-update van vandaag levert aanpassingen aan matchmaking en Splatfests, terwijl er in april nieuwe combinaties van bestaande wapens worden aangeboden onder de naam 'Sheldon’s Picks', waardoor spelers worden aangemoedigd om nieuwe tactieken uit te proberen.
Nu al deze content beschikbaar is, is dit een perfect moment voor nieuwkomers om hun tentakels in de inkt te dopen. Om beginners te helpen hun eerste Turf War-gevechten te winnen, heeft Nintendo een aantal video’s gemaakt waarin de co-director van het spel, Tsubasa Sakaguchi, spelers de basisvaardigheden bijbrengt.
"Dat Splatoon in Europa een miljoen keer is verkocht, onderstreept de universele aantrekkingskracht van dit nieuwe type schietspel, waar iedere speler van kan genieten," zegt Nintendo of Europe’s directeur Satoru Shibata. "Nu er verschillende games als Splatoon, The Legend of Zelda: Twilight Princess HD en Super Mario Maker beschikbaar zijn, en titels als Pokkén Tournament, Paper Mario: Color Splash en Star Fox Zero eraan komen, wordt de line-up van Wii U-games sterker en diverser."
Met een miljoen verkochte exemplaren in Europa, diverse prominente prijzen op naam, en een bloeiende community van fans, blijft Nintendo’s innovatieve shooter momentum opbouwen om spelers begin 2016 en ver daarna te vermaken.