Metroid Dread-rapport Vol. 4: Terugblik op een 35 jaar lopend verhaal
Welkom bij het Metroid Dread-rapport! Deze reeks gaat over de nieuwste informatie over Metroid Dread voor de Nintendo Switch en de wereld van de Metroid-serie. Ook krijg je een kijkje achter de schermen bij het ontwikkelaarsteam.
Op 6 augustus 1986 werd de eerste game in de Metroid-serie – simpelweg Metroid genoemd – in Japan uitgebracht voor het Family Computer Disk System, en later ook in de Verenigde Staten en Europa op het Nintendo Entertainment System. Met deze game begon het verhaal over het lot van premiejager Samus Aran en de raadselachtige Metroid – een verhaal dat tot een einde zal komen in Metroid Dread, de vijfde game in wat ook wel de "2D-Metroid-serie" wordt genoemd.
Hier volgt een uitgebreide blik op het verhaal van elke game uit de 2D-serie. Kun jij ontdekken hoe sommige geheimen een verband hebben met Metroid Dread?
De Metroid, een onbekende zwevende levensvorm, wordt door de Galactische Federatie ontdekt op de planeet SR388. De ruimtepiraten, met de planeet Zebes als hun thuisbasis, stelen de Metroids van onderzoekers van de Federatie en proberen de kracht van deze mysterieuze wezens te gebruiken als wapen.
Om de ruimtepiraten een halt toe te roepen schakelt de Galactische Federatie de hulp in van de sterkste premiejager van de melkweg: Samus Aran.
Samus landt op de planeet Zebes en weet het ondergrondse fort van de ruimtepiraten en hun leider, de organische supercomputer Mother Brain, te vernietigen.
Het eindscherm van Metroid verandert op basis van de tijd waarin je de game hebt uitgespeeld. Door de game vaker te spelen leer je hoe je hem sneller kunt uitspelen en op die manier krijg je andere eindschermen te zien. Door de hele serie heen kun je vergelijkbare variaties van het eindscherm zien.
"Deze allereerste game is het begin van het vreemde, onderling verbonden lot van Samus en de Metroids, een verhaallijn die tot een einde komt in Metroid Dread. Deze game bepaalde het kenmerkende karakter van de serie: het verkennen van doolhofachtige gebieden en het gebruik van wapens en vaardigheidsupgrades om nieuwe locaties te bereiken. Het vormde ook het universum en de sfeer terwijl ook de iconische muziek en geluidseffecten werden geïntroduceerd."
"Het woord 'Metroid' is trouwens een combinatie van 'metro' (als een ondergronds gangenstelsel) en 'android' (een mensachtige robot)."
"De originele Metroid-game heeft in 2004 een remake gekregen in de vorm van Metroid: Zero Mission voor de Game Boy Advance. Deze remake voegde een stealth-gedeelte toe waarin Samus het zonder haar krachtpak moest doen en daarom goed verborgen moest blijven voor de ruimtepiraten. Wellicht voel je hier al een connectie tussen dat gedeelte van de game en Metroid Dread."
Er wordt een reddingseenheid naar de planeet SR388 gestuurd, maar ook het contact met die manschappen wordt plots verbroken. De Federatie concludeert dat de onderaardse Metroid-wezens ervoor verantwoordelijk zijn. Opnieuw wordt een beroep gedaan op Samus, ditmaal om de Metroid op SR388 uit te roeien.