So, while the previous game, Awakening, got good reviews from many places, some people weren’t satisfied with the storyline.
That’s right. The gameplay and the graphics were highly reviewed, but some people said they wished we had gone a step further with the storyline.
With Awakening, by changing the tone of the storyline, we were able to get positive reviews from new players of the series. But on the other hand, the story felt lacking to those fans who were with us from previous games, as they wanted a deeper and more complex story line.
We took all those opinions to heart, and started to prepare to make the next storyline one that everyone would be satisfied with. But then we ended up deciding to make three at once.
You didn’t stop with simply raising the quality of the storyline. You ended up having to write three storylines. That’s a lot of work.
That’s right. It’s hard enough to make three games, but it would be impossible to do three storylines in-office. So we started thinking about whether there was someone we could outsource the story to. We looked in the game industry, but we couldn’t find someone we wanted. So we started to wonder if we could find someone outside of the game industry, who had done good work writing storylines in other industries, like publishing or movies. And all of a sudden Maeda-san said, “What about Shin Kibayashi-san?”
That’s right. I said to the staff, “There’s a man called Shin Kibayashi”, and at first everyone was silent.
But I don’t think many people in Japan have made it to adulthood without encountering any of Kibayashi-san’s work.
That’s right. Some people said, Kibayashi-san… you mean Captain Kibayashi from MMR22? He’s a real person?” (laughs)22. MMR: MMR Mystery Magazine Chousa Han. A Japanese manga series that ran irregularly in Weekly Shonen Magazine from 1990 to 1999. The manga’s protagonist was the MMR, aka Magazine Mystery Chousa Han, a group made up of editors for Weekly Shonen Magazine, who got together to solve paranormal cases. The members of the MMR were modelled on real-life editors, and the leader Kibayashi was modelled on Shin Kibayashi. The character of Kibayashi has an IQ of 170, can speak three languages, and connects all paranormal phenomenon to the destruction of humanity and the predictions of Nostradamus.
And Kibayashi-san has so many pen names, which he uses for different work. For example, he wrote Kindaichi Case Files under the name Seimaru Amagi.
So Maeda-san went over some of Kibayashi-san’s work, and everyone leaned back and said, “Wh-what did you say!?”23 (laughs)23. “Wh-what did you say!?”: The catch phrase from MMR Magazine Mystery Chosa Han.
He’s not part of the game industry, and he’s busy with serials, so it wouldn’t be easy to contact him.