Then there was a conversation in Family Computer Magazine9 between Shigeru Miyamoto-san and Xevious10 creator Masanobu Endo-san. I read that, and that was when I first learned about game designers.9. Family Computer Magazine: An information magazine in Japan focusing on the Famicom. It was sold by Tokumashoten Intermedia Inc. from 1985 to 1996.
I think that was about the time that the occupation of game designer was being established. In the early days of video games, engineers were making video games. And that’s when you first thought you wanted to make games in the future.
You knew you wanted to make video games, but before there was the Internet, there was no way for a junior high student to look up how to achieve that. And there were no previous examples.
You know, I don’t think I ever worked specifically toward becoming a game designer. In high school, for example, I bought an NEC PC-880111 so I could study programming, but all I did was play video games every day.11. NEC PC-8801: An 8-bit personal computer released in Japan by Nippon Electric Company in 1981.
I did a little BASIC12, but I’m no good at steadily pecking away at anything, so I thought it was beyond me and gave up right away. So instead of working hard toward my goal, I… Uh, is it okay to be so uninspiring?12. BASIC: A standard programming language.
That’s right! I’ve never forgotten about them! Video games were the core of my life. I steeped myself in video games throughout junior high and high school and talked about nothing else with my friends.
When I was in high school, there were no personal computers, so I made games for programmable calculators13. One of my classmates was my customer.13. Programmable calculator: A calculator that could be programmed to carry out complex operations automatically. It was very simple, with a display that could only show one line of alphanumeric characters. The one used by Mr. Iwata could only display numbers.
I think it was like when members of a comedy duo find each other. When I made something, he responded. That’s how I found my first customer and awakened to the joy of making something. I often think how I would have never made video games if it weren’t for that experience. So it was significant that you had someone to talk about video games with, even if they were in a different field.