Exercises Using All Sorts of Ideas
Now, I’d like to ask you about the software component of Wii Fit. Normally, when creating software for bathroom scales, you usually choose to have it calculate one’s body fat percentage as well.
We actually stuck with calculating the body fat percentage for quite a while, but we dropped it in the end. Since that was when the key word “balance” came up, we concentrated on making the best use of the concept.
Ironing out the concept of the software and wrapping it up concisely is one of the keys to development. The things you could do with the Wii Balance Board developed in several directions, with some sections organised as Balance Games16, some as Aerobic Exercises17, some as Muscle Workouts18 and others as Yoga19. Were those the categories you started off with? 16 Games designed to improve your sense of balance. 17 Exercises that encourage the burning of fat in the body. 18 Exercises to tone up certain muscles of the body. 19 Exercises where you stretch your body to improve your posture.
At first, we hadn’t categorised it that much. First when we were doing various experiments, we decided there would at least be games. After that, we decided to add yoga. Yoga was originally part of a separate plan from Wii Fit. Yoga was undergoing an upsurge in popularity in Japan at around the same time as we were conducting the planning meetings, so there was a staff member who wanted to make yoga-related software. But I rejected it outright by saying, “You can’t just put something into a product because it’s popular, you know! It might look like a good plan, but it’s no good as a product.” Still, when we were putting Wii Fit together, we thought “Let’s include the staff member who was toying with a piece of yoga-related software too.” (laughs) I said, “The yoga software is starting to make sense with the Wii Balance Board.” As a result, he took part in not just the yoga section but the development of the rest of the package as well.
The boss monkey still has to give his followers bananas after he bites them! (laughs)
(laughs) Yoga became one of the categories, but we still had to work hard on addressing the balance between the other three. First we thought of many training routines that you could do with the Wii Balance Board and had a professional trainer, Mr Kaoru Matsui, assess them for us and eliminate the ones that would be less effective. At the same time, we asked him to recommend routines for us to implement. That was how we decided which activities to include, one after another.
That reminds me a lot of Dr Kawashima's Brain Training20. We created a lot of training exercises for that piece of software and then asked Dr Kawashima21 to judge and identify the ones which worked and the ones which didn’t. We had a bit more experience when we made More Brain Training, so of all the ideas we submitted to him many more were successful and were accepted after the approval process. A lot of our ideas were rejected and not incorporated for the first one though. 20 Dr Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain? is a piece of software for the Nintendo DS that offers many brain training activities and was released in Europe in June 2006. It was followed by More Brain Training from Dr Kawashima: How Old Is Your Brain? which was released in Europe in June 2007. 21 Dr Ryuta Kawashima, a Japanese professor, oversaw the production of both pieces of software in the Brain Training series.
Step Basics was part of the Balance Games section, but we later decided to include it in Aerobic Exercises instead. We also decided to add the Hoop Twirl exercise to the same section later on. Once we’d done so, that section really began to take shape, and just when we were starting to think about adding something else to the line-up, I just happened to see an experiment done by the Wii Sports team.
Jogging activity, in which you jog with the Wii Remote in your pocket, came from?
That’s right. I thought it was pretty good fun. As we didn’t know if there was going to be a Wii Sports 2 at the time or not, I gave the director a call and said to him, “This idea’s really good, and since there’s no official word on Wii Sports 2, could we have it for Wii Fit?” (laughs) Then I told the Wii Fit staff “I know it’s a little late in the project, but put this in too”, and the Aerobic Exercises selection finally started to meet our standards.
As a result, the Wii Fit staff members were swamped with work, so I asked the Wii Sports director to lend me a programmer as well. (laughs) This all happened at the very end of the development process, but being able to do things like this is one of the great things about EAD. Even with someone else in charge, the programmer helped a lot and got on well with the other team members.
Normally, you’d hear people saying how they don’t like working in a different development environment, or that they don’t want the other guy to take the credit for their work. (laughs)