Behind the scenes with Shaun White Snowboarding: World Stage
Shaun White Snowboarding: World Stage invites players to get back on the Wii Balance Board and tear down the slopes as they attempt to rise up the world rankings. This time around, those who equip their Wii Remote with Wii MotionPlus can even create their very own tricks to impress the crowd!
We caught up with the game’s lead designer, Stéphane Blais, to find out how the follow up to Shaun White Snowboarding: Road Trip injects a more competitive edge into proceedings.
It’s only been around a year since the last Shaun White game was released for Wii. What were some of the key motivators in heading back to the slopes so soon?
In Road Trip, the storyline was more about snowboarding in the “back country”, and what we decided to do with World Stage was to create a sequel to the storyline of Road Trip and place players on the world stage. So, the crew now wants to go into competition, compete against other crews and go pro. So that was one of the main motivations for us. And in the game it’s the main motivation of the player now as well – to go and compete against other snow boarders.
Absolutely. The thing is, we kept the good things from the first game and brought them to World Stage. So we kept the controls really accessible. I think that’s one of the key reasons Road Trip was successful. In World Stage, one of the improvements that we wanted to have was to create more content; more action on the slopes themselves. So since we didn’t touch the controls and kept them as they were, it allowed us to work more on gameplay elements. Now things are much more dynamic and much more action oriented.
Can you tell us a bit more about the competitive element you mentioned before forms the backbone of Shaun White: World Stage?
You start with your crew at the bottom of the ladder, so you are ranked 100, and your goal is to reach the top and become number one. So you start as a beginner and can visit different countries – it’s not linear, it’s more of an open structure. As you visit different countries you can win awards and improve your place in the rankings. And as you progress you can go from beginner to intermediate to advanced and eventually pro, then compete in the World Stage event when you compete against other people in a big one week event. And it’ll be hard, but you’ll get it! So that’s the main aspect, it’s really competitive all the time. You go up against other crews, you play with your friends and you progress, winning rewards as you go.
So if your entire crew starts out ranked at 100, is it safe to assume you’ll be using different riders for different events as you compete?
Exactly. I think that one of the nice things is that we kept the same characters that appeared in the first game, so you start the game with the same eight characters that you had at the end of Road Trip, and every one of them have their own little specialties. So, for example, if you enter a race you’ll select Gordon because he’s very fast, if you go for a trick event you’ll select Jasmine because she’s really good at jumping. And throughout the game some other new characters will join your crew. Also you have Shaun White. Shaun is already a pro, and you will meet him earlier than in the previous game – you get to participate in special one-off events where you take control of Shaun as he’s participating in some competitions. So it’s fun for the player because they have the chance to play as Shaun White earlier in the game, and if you manage to get the number one spot in the world, Shaun will be very impressed and join your crew and become a permanent selectable character.
Are some of the ideas that have gone into World Stage things that you were thinking about for the first game but have only been able to realise now?
Yeah, I think more action on the slopes was one of these things. I think with Road Trip we really nailed the controls, and we worked a lot on those to make sure they were satisfying and accessible for everybody. Since we had that in place, we were able to focus on fun new additions to the gameplay, so we have things like corner kickers, quarter-pipes and half-pipes right there in the middle of regular slopes as well as in events. Since we didn’t start again and play around with the controls, we’ve been able to play with these new ideas and add them in.