Chapter 3: Falling into place with the theme of "connection"
It seems you spent a long time defining the visuals and setting that are unique to this game, but how did you go about creating the gameplay and story that make up the game's core?
As for what would become the core gameplay, Acquire's initial idea was really good, so we started by having them prototype it. Here's what was written in the proposal: "A Mario story that's uniquely yours. Living and adventuring on drifting islands".
I thought drifting islands sounded fun. You discover an island, have an adventure, befriend the people there… I thought it would be fun to connect more and more islands together and increase the number of allies you could go on an adventure with.
I have to admit, it was a good idea. Nobody came up with such an idea when we were brainstorming at Nintendo. Gameplay where you connect different islands isn't something you'd come up with normally. (Laughs)
However, it took us quite some time to capture that previously-mentioned "Mario & Luigi-like" feeling, so the testing for this new element took a back seat… As we discussed how to make this drifting island gameplay fun, it ended up being a while before we could present concrete ideas to Nintendo, and I think that might have worried them.
To be honest, I was getting anxious. Fukushima-san and I were wondering when Acquire would be ready to share their ideas with us. (Laughs)
However, Ohashi-san is the type of person who thinks hard and gives one answer once he's satisfied, so we trusted him in that respect. That said, we did have a lot of internal strategy meetings to discuss how long we could wait. (Laughs)
In this game, Shipshape Island serves as the base of operations for Mario and his friends' adventure. You drift around the ocean on this island, approaching various other islands and having adventures. But it took a while to complete the game mechanics for this, such as how to have the island travel around this huge ocean.
The gameplay and story direction are usually decided in a short period of time at the start of development and the details are ironed out from there. But that took longer than expected. Meanwhile, we were working on the battles and actions you can take while exploring without certain things being final. For example, Shipshape Island's drifting system, or the game's scale, such as the number of islands and their themes. It was a bit like chasing rainbows, and it was a lot of work.
Also, there was a big difference in the way both companies go about developing games. In previous games in the series, we always created the gameplay first and then came up with a plot that would bring that gameplay to life, so the director led all of the progress. But Acquire's approach to making games was to have the director, Ohashi-san, think about the drifting islands gameplay, while separately from that and in parallel, have an external story writing company come up with the story… However, because it's an RPG, the story and gameplay must work together in unison in order to make any progress.
The story writing company also struggled to capture that "Mario & Luigi-like" feeling. They couldn't come up with a fitting story.