Beginner basics for Splatoon 3: the ins and outs of playing online
Greetings, and thank you for stopping by! In this article, we’ll be explaining how to play online in Splatoon 3.
Splatoon 3 features eight modes for online play that allow you to compete or cooperate with other players. Each mode has different rules.
You can use the Pool function for modes such as Regular Battle and Anarchy Battle, and play only with others who know the password to the Pool.
In Regular Battle, players split into teams of four and engage in a Turf War where the team that covers the most area (“turf”) in ink wins.
Participate in Regular Battles to receive XP. Accumulate enough, and your level will increase. As your level increases, you will unlock additional game modes, weapons, and gear in the shops.
The amount of XP you receive will increase in relation to the amount of turf you ink, and whether or not you win the battle.
Players can enjoy four unique rulesets in Anarchy Battle. They are: Splat Zones, Tower Control, Rainmaker and Clam Blitz. The available rulesets change every two hours.
In Anarchy Battles, a player’s ability is represented by rank. A player’s rank will increase once they accumulate the required Rank Points from battles. Certain ranks will require winning three Rank-Up Battles before ranking up.
Anarchy Battles are divided into Open, which can be challenged alone or with friends, and Series, which can only be challenged alone.
In Series, you pay a challenge fee in Rank Points to start. Once you reach either five wins or three losses, you obtain Rank Points based on your results.
Only players who have reached rank S+0 can participate in X Battles. Rather than Rank Points, players fight for X Power, which is calculated per rule set, and aim for the top.
Challenge is a limited-time mode. It features unique rules different from the usual Regular and Anarchy Battles. Players compete for Challenge Power, which changes based on wins and losses.