Amsterdam, Jan. 19, 2011 – The company that changed the world of video games with touch-screen gaming in 2004 and motion-controlled gaming in 2006 now pioneers the next dimensional shift. On March 25, Nintendo introduces portable entertainment in 3D – without the need for special glasses. The Nintendo 3DS system will be available in either Cosmos Black or Aqua Blue.
“Nintendo 3DS is not just about being able to watch and play in 3D without glasses – it also offers unique social experiences,” said Laurent Fischer, Nintendo of Europe's Managing Director of Marketing & PR. “In the way Wii brought families together, Nintendo 3DS will appeal to a broad range of people.”
Nintendo 3DS includes two screens. The bottom Touch Screen makes use of a telescoping stylus that is stored in the unit itself. The top screen displays 3D visuals to the naked eye. Looking at the screen is like peering through a window into a world where characters and objects have true depth. The system also has a 3D depth slider that lets players select the level of 3D they enjoy the most. The 3D effect can be increased up to the highest level, scaled back to a more moderate setting or even turned off completely, depending on the preference of the user.
In addition to the familiar +Control Pad and button controls found on previous Nintendo handhelds, Nintendo 3DS now also includes a Circle Pad, which provides a full 360 degrees of direction, giving it the freedom and precision needed to play games in 3D worlds. It brings the same degree of responsiveness that gamers enjoyed when Nintendo introduced an analogue Control Stick to navigate Mario through Super Mario 64 on the Nintendo 64 system.
A built-in motion sensor and gyro sensor can react to the motion and tilt of the system, so whether players are twisting their systems side to side or moving them up and down, their motion-compatible Nintendo 3DS games respond instantly. No other system includes so many tools for game developers to create new and fun experiences for players.
Nintendo of Europe has partnered with a number of organisations to deliver this content including Eurosport, Europe’s leading sports entertainment group, to bring engaging 3D sports video to the Nintendo 3DS, and Aardman Animations to provide a series of original Shaun the Sheep short movies in 3D. Nintendo is also in discussion with partners at a country level; in the UK for instance, Nintendo has partnered with British Sky Broadcasting to provide short-form content from Sky 3D to Nintendo 3DS.
To ensure broad access to compatible public hotspots, Nintendo of Europe are in contact with a number of potential partners across Europe including tmn, METEOR, Guglielmo, Linkem, KPN, Deutsche Telekom and BTFON.
The Mii Maker application gives users new tools to create Mii characters even more easily: Users can either wirelessly import Mii characters from their Wii systems or use the camera to take a picture of a person and create a Mii character in just a few simple steps. Users can even save their Nintendo 3DS Mii characters to an SD Card as pictures, which enables them to be used any way a digital photo would for personal use, such as a profile picture on social-networking sites.
Nintendo 3DS comes with six augmented-reality cards, called AR Cards. When the two outer cameras are pointed at the cards, they read the cards and superimpose images and animations onto the scene. So users shouldn’t be surprised if they see a dragon popping out of their kitchen tables. Developers can also use this technology to add creative new experiences to their games.
Built-in Parental Controls can be used to limit Internet access or some of the wireless functions. By using a PIN code, parents also can turn off the 3D function altogether, or limit the ratings of the games that their kids can play.