We talked to Rhodri Broadbent and Dan Croucher from developer Dakko Dakko to find out about their influences, objectives, and more.
Nintendo of Europe: First of all, thanks for joining us today. For our readers who might be coming to this completely fresh, could you explain the game?
Dakko Dakko: Scram Kitty and his Buddy on Rails is an action, platforming, shooter game in which you have to ride on a special magnetic “spinboard” – like a skateboard that sticks to rails – in an epic quest to save all of the cats that have been imprisoned by intelligent space mice.
NoE: That’s something of a trademark of yours, as well as quirky visual design. What were some of your visual influences with Scram Kitty?
DD: There’s a retro influence of course, but we’re not directly trying to create a retro game look, so there’s some perspective work and 3D in there too. It’s got the spirit of 16-bit, but it’s more of an homage, what with the sprite art and more modern 3D stuff as well. We wanted the spirit of those sorts of games but made using modern technology; consoles can do more now and we wanted to take advantage of that, so we actually used some stark lighting and interesting visual techniques to make it look arcadey.
DD: Each stage has four cats imprisoned in it, and each cat has to be rescued in a different way. So there’s what we call Lazy cats – they hang around in the exit to the stage, so all you need to do is get to the exit to save them. But then there are three other more advanced ways to play each level – Scaredy cats leap from place to place for a short time, so it’s a speed-run approach; Black cats only emerge when you kill the super-powerful Mouse Commander in each stage; and the Lucky cat only comes out when you collect all 100 golden pennies in the stage. So there are elements of games like Super Mario 64 in there, in that you can play the same stage in different ways depending what your objective is, but because all the objectives are ‘live’ all the time you can choose what you’re doing during the level. Also you can try and do all objectives in one go, which is a risk if you die, or just pick and choose.
NoE: It sounds like the difficulty is flexible and adapts to the player’s skill – is it something anyone can play?
DD: It definitely is. We tried to make it so the Lazy cat, where you just need to get to the exit, is accessible to most players. But the Scaredy cat, for example, is designed for people who want to work out special routes to find shortcuts, or who think, “OK, instead of killing that enemy, I have to navigate its very-difficult attacks quickly, and just get out of there fast,” so that’s a more advanced level for people who really like to speedrun things. Or there’s times that it’s just really dangerous to deviate from the main route and collect all the pennies, so you have to play a whole stage much more carefully, and, of course, sometimes you may be taking different routes to avoid, or find, a tougher enemy. So we made it in such a way that, hopefully, everyone will get different things out of it and then players, as they go through, will become more skilled and will go back to the earlier stages and save the more advanced cats.
DD: Our favourite thing about it is that everything you do is relative to the rails that you’re riding. So the shots will always be angled based upon the rail that you’re on, meaning you have to position yourself in the room in a vantage point that will give you the most efficient way of taking out enemies. It takes a bit of a mind shift to get into it, but when you do, every time you get into a new room, you think "how can I avoid that attack?" Obviously with a traditional shooter you would just fly around wherever you like to position yourself, but here you have set-out routes around stages, so you have to master the jump and really position yourself well to survive.
DD: When the player launches off a rail, they always fly out from the rail, but after a short time they’ll get pulled back toward the position from where they left. So because we’re looking at the game from top-down, you can thrust yourself forwards, but if you don’t find anywhere else to land then you’ll get pulled back to where you came from.
Then we have a special move called the Fire Jump – if you press jump a second time when in the air and hold it when landing, you can turn yourself into a flaming ball that spins around, pulling yourself around corners, smashing into enemies, and that sort of thing. It’s like a double-jump, and is both a defensive and offensive weapon, all in one, and once you’ve mastered the feel of it, then you can find some really interesting ways around stages that you wouldn’t have noticed straight away.
NoE: So there’s something for novice players and experts as well – you must be excited to see the kind of thing that players will do when they get their hands on the game.