Now the team has revealed a brand new title on the way to Nintendo 3DS: SteamWorld Heist. We sat down with Image & Form CEO Brjánn Sigurgeirsson and lead designer Olle Håkansson to find out more about this enterprising new adventure.
Nintendo of Europe: The name of your new game is SteamWorld Heist, so the first question has to be: why “Heist” and not “Dig 2”?
BS: Right, the first effort. So Heist is… we can’t really call it Dig, because there’s no digging whatsoever.
BS: But there’s a lot of heisting! (laughs) Heist is set a good number of years after Dig, and it’s quite obvious that there’s been at least one game between Dig and Heist. We’re sort of doing a Star Wars-style jump in time, where we’re releasing the future before we go back.
It’s a space game; a game about space exploration where you play a rogue steam-driven captain of a ship, who’s basically just trying to survive from day to day by raiding other ships. And there’s a lot of other factions that you don’t really sympathise with, so it makes the heisting justifiable. They’re bad, so it’s OK! Or maybe they weren’t bad from the beginning, but they turned bad when you started raiding them!
OH: Exactly. And the goal of the game is to recruit more space pirates and get a better crew, upgrade your ship, and survive. There’ll be a continuous storyline to it as well. We have a pretty good idea about the game right now. Some other space games have practically infinite content, and we’re going a little for that too with randomised levels; we already had randomisation in the levels in Dig, but it wasn’t that noticeable. We’re going to make it much better and more noticeable this time around.
OH: Right. I was really happy with the second world in SteamWorld Dig, where the emergent stuff really came together: explosive barrels floating here and there, acid pools, it was crazy fun. I really love that stuff, I had so much fun making it.
NoE: You’re the captain of your ship, and you build up your crew. Do you also build and upgrade your ship?
BS: Exactly right. There’s this core gameplay that we should talk about! The core mechanic of the game is when you board another ship – then it turns into a turn-based game, where you move your guys and the opponents will move theirs, in turn-based combat. And we’ve come up with some really neat ideas to reinvent that genre a little bit, we feel.
NoE: In terms of a genre, you describe SteamWorld Dig as a platform mining adventure. What three words would you use to sum up the genre of SteamWorld Heist? Choose them carefully!
Editor’s note: Roguelike refers to a particular style of role-playing game that commonly features turn-based gameplay, randomly generated environments, and a large amount of freedom available to the player when choosing where to go and what to do.