Star Fox Zero – Dev Team Interview: Part Two
Hello there! I’m the gun for hire – I mean writer – Akinori Sao. Hopefully you enjoyed the first interview in this series, which was about the need to make the new Star Fox title both cool and immersive. If you recall, the game’s director Yugo Hayashi told me that he had been in high school when Star Fox came out for the Nintendo 64. That really brought it home to me how much time has passed since that title was released.
Now, for the second interview, our theme is the way that the new vehicles in this title have broadened the scope of the gameplay. Naturally, old favourites like the Arwing are present and correct, but now they can transform, and there are entirely new spacecraft available too. Today we’re going to find out how this has affected the way you play Star Fox, and we’ll also learn some top secret techniques for racking up high scores. Right, let’s get started!
Sao: In Star Fox Zero, Fox McCloud’s ship can transform, and this is a major part of the gameplay.
Miyamoto: Yes, in this title, the Arwing can turn into the Walker, which can travel on land. The idea for this goes right back to the legendary Star Fox 2 which was in development for Super Nintendo but got cancelled once we knew the Nintendo 64 was on the way. In Star Fox 2, you could transform into a robot in order to get into narrow spaces like enemy battleships. Now in this new title, you can press the A Button whenever you like and turn your ship into the Walker.
Hayashi: But actually in the new game, you can play using the original Walker that was developed for the long-lost Star Fox 2.
Sao: And it’s not just the Arwing itself. You get the full Super Nintendo experience, with the lasers, bombs, sound effects and everything.
Hayashi: That’s right. And you can also change into the robot form we created for Star Fox 2 and control it. We call it the Retro Walker.
Miyamoto: So we’ve resurrected the simple polygon models from more than 20 years ago using today’s technology.
Sao: So you not only get to use the old Arwing, but you can even try out an old version of the Walker!
Miyamoto: There are amiibo of both Fox McCloud and Falco from the Super Smash Bros. series, and we really wanted this game to offer something to players who had bought them. So that’s what we came up with.
Sao: So the Walker you created for this title was based on the original in Star Fox 2. When I saw how it moved, I couldn’t help thinking of a bird. I mean, when it comes down to land, it even flutters its wings.
Miyamoto: When I first suggested we make its wings flap, I wasn’t being entirely serious, but then we gave it a try and everyone thought it looked really good. Actually, the robot that we originally designed for Star Fox 2 had bird feet. We wanted to make this one like a bird right from the start, and the modellers worked really hard to realise that vision.