Metroid Dread Report Vol. 6: A deep dive into the latest trailer
Welcome to the Metroid Dread Report! This series will introduce the newest information on Metroid Dread for Nintendo Switch and the world of the Metroid series, along with behind-the-scenes glimpses from the game’s development team.
The latest trailer for Metroid Dread is out! It introduces a few of Samus Aran’s brand new abilities and some of the mysterious terrors lurking in the shadows of planet ZDR. In this edition of the Metroid Dread Report, we’ll take a closer look at some of these new elements – let’s get started!
The new trailer shows Samus under attack from powerful enemies and new terrors on planet ZDR. What's more, a mysterious figure strikes soon after she arrives.
"If you’ve watched the 'Glimpse of Dread' clip in the last report, you may have noticed that the place where Samus finds herself under attack is the same place as where she unexpectedly collapsed after landing on the planet.
"Yes, you guessed it right: Samus was defeated by a mysterious opponent and, as a result, lost almost all of her abilities. As her mission begins, she's suffering from (as one might say) 'ability amnesia'.
"How was Samus spared from certain death and why was she left behind? You'll have to play Metroid Dread to discover the truth with your own eyes!"
The figure who attacked Samus appears to be a Chozo. The Chozo were a highly intelligent and technologically advanced species who believed their purpose was to spread peace throughout the galaxy. Eventually, the Chozo civilization reached a breaking point, and living Chozo are now rarely seen.
The Chozo are essentially peaceful and mild mannered, but Galactic Federation records also indicate the existence of 'Chozo warriors'.
"While many remnants of Chozo civilization have appeared in prior Metroid games – including technologies and statues – this is the first game in which an actual, living Chozo appears. But just who is this Chozo that battles Samus so fiercely?
"In addition, the video shows what appears to be a Chozo warrior as well as combat robots with a striking resemblance to the Chozo. We have a feeling they will pose a formidable challenge for Samus."
The video introduces several of Samus’ new and returning abilities and weapons. Let’s take a closer look at them.
Samus can travel a set distance – forward or backward, while on the ground or in the air – in an instant. This can be done consecutively up to three times. It's handy for exploration and combat alike, but uses Aeion energy.