Chapter 3: A new Fire Emblem
We have been talking about the pairing of the characters and Emblems for quite a while. How was this Engage feature, which is a key part of the Emblems' gameplay, developed?
(9) A system much like the triangle hierarchy in a rock-paper-scissors game, where each of the three characteristics is strong against one characteristic and weak against the other. This game retains the relationship of Sword beats Axe, Axe beats Lance, and Lance beats Sword. The weapons triangle is a gameplay feature passed down from past games as one of the characteristics of the Fire Emblem series.
It wasn’t just balancing the weapons triangle that was difficult though. For Fire Emblem Engage, we were aiming for a clear-cut, flashy direction, but if we made the characters too strong from the beginning, we were concerned players might not find the game very challenging. Also, because of the nature of this game, where the player tactically moves the characters on a square-based grid, it was difficult to introduce an ability that was too dynamic, even for the Emblems.
Even though we came up with many different abilities, the stage designer (10) said, “If the character can move up to five additional grid spaces by Engaging with Sigurd (11), the tactic would break, and there wouldn't even be a battle!”. On our end, we were thinking the characters actually need to move further than that, because without it, we won't be able to communicate the increased character movement, nor will it look appealing. (Laughs)
(10) Responsible for balancing the game by designing the game stage and terrains as well as the character positioning.
(11) One of the main characters that appear in Fire Emblem: Genealogy of the Holy War. In this game, Sigurd will appear as one of the Emblems. Whenever a character Engages with Sigurd, it adds five additional grid spaces that allow that character to move further than usual.
We wanted higher mobility and teleportation, as well as dynamic moves like healing all allies at once. Come to think of it, our requests were so outlandish. (Laughs)
But unless we allowed each Emblem to use stand-out skills, we wouldn't be able to communicate the appeal of their looks and abilities. So we had the planning director, Ishii-san (12) join the team in the middle of development to ask him to somehow make everything work, including dramatic travel distance as well as teleporting.
(12) Yuya Ishii. Works in the Planning & Development Department at Intelligent Systems. A planning director for Fire Emblem Engage. He worked on user interface, sound programming, and so on for Fire Emblem Awakening and Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, released on Nintendo 3DS. He was also deeply involved with the game planning for Code Name: S.T.E.A.M., also released on Nintendo 3DS.
After many discussions, we decided to let players use the Engage feature from the start of the game, but now this system, which is key to this game, couldn’t be implemented easily. We were anxious about whether we could truly accomplish this.
I agree, the battle system for Fire Emblem is like a chess game where it’s built on sophisticated tactics. You have to think a lot, like “First you move this while attacking this guy with this character…” and so on.