Issues with Latency While Playing Online (e.g. Characters Jump Around, Slow Response, Lag)
While troubleshooting, test your connection after any changes are made to the Nintendo Switch console or network environment to determine if the change resolves your issue.
NAT type A is preferred and generally indicates that your network environment works well for connecting with other players. NAT type B is compatible with most other NAT types as well.
Power cycle your home network.
If you are still experiencing difficulty connecting with other players, this could indicate an issue related to the network of the player you are connecting with. If you only experience this issue when connecting to a specific player, ask they try the same troubleshooting.
If this occurs with trying to connect to any player, it may still indicate an issue related to your wireless network environment or the wireless router being used.
Connecting directly to a modem, instead of the router, will bypass other networking devices and determine if these are resulting in the issue. After connecting directly to a modem, make sure you restart the device by removing the power cable for a minute. If using a Nintendo Switch dock without a built-in LAN port, a USB LAN adapter is required to establish a wired internet connection.
Try a different ethernet cable.
If you are still experiencing difficulty connecting with other players, this could indicate an issue related to the network of the player you are connecting with. If you only experience this issue when connecting a specific player, ask they try the same troubleshooting.
If this occurs when trying to connect with any player, it may still indicate an issue related to your network environment or the router being used.
If you continue to experience issues when connecting directly to the modem, you may also wish to contact your ISP regarding any potential issues, especially if you experience similar issues when connecting other devices online.
Based on this result, it's possible your network speeds may causing you to time out during the connection process.
Try to improve your network NAT type.
As your network speeds seem OK, use our troubleshooting to try and improve your network's NAT type. If this does not resolve your issue, continue with the following troubleshooting.
NAT Type D indicates that your network will make it difficult to connect with other players. Generally, players with NAT Type D are only able to connect to players with NAT Type A.