One, two, is this thing on? Turn the amps up to 11 and brace yourself for a sonic onslaught of incendiary licks and leaden riffs because Guitar Hero 5 has come to Wii!
Don't let the title fool you though, Guitar Hero 5 isn't only about the guitars unless you want it to be – if you fancy mixing it up, drummers, bassists and singers are all welcome too. You probably know the score, but if not, it's a cinch to pick up. Just pick a track and play the coloured notes in the order and rhythm they appear on screen by pressing the same coloured buttons on your controller, or just holler into a mic as the lyrics appear. Hit golden note streaks to earn massive bonuses that you can cash in to multiply your score or use them to bring a bandmate back from the brink of failure. Simple? Definitely - when you first get started, but take on one of the myriad gameplay modes with the difficulty amped up and you've got a challenge worthy of true heroes only.
Guitar Hero 5 gives you more choice than ever before - it's all about setting up your band, your way. If your posse is rocking pipes like a choir of dark angels, you can have multiple singers. If you know more than one person who likes to hit things hard and has rhythm, multiple drummers it is. Or perhaps you just want to lure the other guitar deities into a clash of the titans and put fire in the hearts of the true believers. Whatever your poison, Guitar Hero 5 gives you the freedom to make any combination of singers, drummers, bassists and guitarists in every mode. If your massive and well-deserved egos can stand to be in the same room, up to four people can play together, but if irreconcilable artistic differences keep you apart, you can rock online with up to eight players.
The disc contains 85 carefully selected examples of guitar perfection to test your skills to the limit and this time around every single track is playable from the get-go. Bring lighters aloft with classics from Johnny Cash and the Rolling Stones; initiate the second coming of rock with thunderous tracks from Muse and Rammstein or show your sensitive side with more melodic (but no less complicated) songs from Dire Straits and Stevie Wonder, among many others. Once you’ve soaked up the classics, the new hotness and the full breadth of rock, if you’re in the mood to lay down your own unforgettable opus you can use the GHMusic Studio, then share your creation online with GHTunes.
If you have what it takes to rock all day and night this is the game for you - with more modes than you can shake a drumstick at there's plenty to keep even the most note-perfect guitar noodler on their toes. Work through Career mode for a classic game or face some of the hardest metal known to man in the challenges of Rockfest. Party Play lets band members jump in or out of a song at any time without interrupting the action and Mii Freestyle is the venue for your Mii characters to rock out together. If any of your friends bring a Nintendo DS to the party they can join in as a respected member of your crew. Roadie Battle allows a duo made of a guitarist and roadie to call out another team for a duel - while the virtuoso guitar widdling takes place on Wii, DS roadies can sabotage the other team's equipment or patch up their own after the opposition's underhanded antics.