Red Steel 2
Step into the shoes of a lone gunslinger and unleash the power of your katana in explosive new ways as you take on all-comers in Red Steel 2, exclusively on Wii.
Wii MotionPlus takes swordplay to a whole new level by matching your real-life movements and simulating them directly on your screen. This means that successfully overcoming the hordes of enemies in your path will depend on absolute precision with the sword. It’s a full body experience as you swing and slice in the heat of the desert, a brutal atmosphere where only the most skilful practitioner will prevail. Back it up with your reliable bullet power – in some situations you’ll only be able to use one weapon or the other, so you’ll need equal proficiency in both areas.
You’ll battle in a whole host of locations in and around the city of Caldera and your skills will increase as you progress through the game. With three difficulty modes – Easy, Medium and Ninja – and customisable options such as camera speed, the true swordsman’s time is about to arrive.
Take on a classic fighting mission like never before – your destiny awaits you in the searing desert of Red Steel 2, only on Wii.
The first thing that strikes you as you start to play is the visual style of the game. Gone is the more semi-realistic interpretation of the world and in its place stunning animé-style graphics that suit the tone and feel of the game down to the ground. The Japanese-Western mix is evident everywhere you look – hand-painted Japanese signs sit on the roofs of dusty Western saloons. Flickering neon American advertisements hang off walls festooned with Eastern motifs. Graffiti is everywhere and the objects to be found kicking around in the dirt are inspired by rubbish tips on both sides of the hemisphere. The entire effect is of somewhere somehow familiar, yet strangely unsettling.
The attention to detail is absolute – when you turn your fearsome katana 180 degrees for the first time, and the sun catches the sacred silver embossing on the side of the blade, you know you’re in for a quality experience. Despite the secrecy of the mysterious storyline we got plenty of opportunity to try out the core gameplay – and it’s safe to say that swordsmanship just got a whole lot more realistic.
With Wii MotionPlus, the experience instantly becomes more physical. There are two types of sword slashes, light and heavy, represented by a blue and red colour respectively on screen. While you could wave the Wii Remote around from the comfort of your sofa and effect a whole series of light slashes, unleashing a blow of the heavy kind will require a full slash at some speed – there’ll be no ‘cheating’ the game. And, of course, it’s the heavy slash that you’re going to need to take on most of your enemies – the power of a big slash equating to that of roughly three light slashes.
The sword is replicated in 3D glory – as you twist your hand you can see your hero’s hand mimic yours on-screen. Holding down the A Button allows you to block (although this can and will be broken) and the Z Button targets enemies. If you’re being attacked from outside your ring of vision, a Z Button icon will flash up – pressing it will allow you to spin and defend yourself. Navigation is a matter of using the Nunchuk Control Stick to move around and the Wii Pointer to direct the camera. The movement of both is extremely smooth and intuitive to grasp.
Of course, you wouldn’t be any kind of cowboy-hybrid if you didn’t have some firepower. Faced with an armour-clad enemy, your first instinct could be to fire a shot with the B Button, but you soon realise this has no effect. You need to get in close and slash that armour off to expose his weak points. Then, you’re free to take a step back and let off a few rounds to have him eating dust.
Weapons and moves can be upgraded as you progress – one more advanced sword technique we saw allows you to slash a foe straight up into the sky with a heavy upwards swing on your Wii Remote and then leap into the air, finishing him off with a downwards thrust. Visually arresting and very satisfying. And this isn’t a button-masher in any sense. In fact, too many random slashes will actually make your enemies attack harder– no-one likes a flailer.
Even though fighting is the beating heart of Red Steel 2, there’s plenty to explore in your quieter moments. The A Button will allow you to climb and interact with objects, while a mini-map in the corner of the screen keeps you on track. You can also use your tools for non-fatal means.. A well-aimed slash clears the way through a bamboo fence and a safe is broken into by listening carefully to the clicks emitting from the Wii Remote as you crack the combination like an old-school diamond thief. Lots of neat little touches keep things interesting as you go along – how many keep-ups can you do firing on an old metal barrel that’s just lying about?
Overall, it’s clear that this is an action game where you’ll have to use you your brain as well as your brawn to overpower your enemies. Red Steel 2 isn’t going to let you act as a sofa swordsman and it is going to challenge you. The sword action game you’ve been waiting for? It’s looking good….