Interview
For players completely new to a boy and his blob, what sort of game is it? What can you expect from the storyline and gameplay?
A boy and his blob is a platform-puzzle game, pure and simple. This means that it has traditional platforming action, but it’s also packed with puzzles that make the player think.
The first thing a player notices are the incredible visuals. What inspired you to go in this direction artistically – were there any particular influences?
Marc Gomez, the art director on blob, is most responsible for the game’s look. We knew we wanted a game that was soft and friendly looking, with heartwarming characters to accentuate the theme of friendship that the game portrays. From there, it was easy to decide on a hand-drawn look reminiscent of animated features. Miyazaki and Disney are obvious influences, but I think we’ve come up with a great style all our own.
Attention to detail! We had to nail down the blob’s role as the boy’s faithful companion. He’s a bit like a dog, but it’s important to understand that he’s also an intelligent alien being.
Art-wise, getting the blob’s actions across was a challenge considering we had only eyes and a gooey form to work with. We had a detailed style guide, which is a sort of cheat sheet of do’s and don’ts when drawing and animating the blob. With these materials, the blob’s whimsical nature came through in all of his actions and animations.
I can’t stress enough that the programming of the blob was also a large factor in his personality. Lead gameplay programmer Larry Holdaway has a real knack for details in the blob’s AI. Larry would put in touches that no one might ever notice; but when I would see the blob running from danger or chasing down butterflies when he got bored, I knew he had crafted quite a character.
It’s a new game with infinite new possibilities; we had to have new flavours! We have 15 in all, about half of which are new. Some of my favorite new ones are the banana anvil, which you can use to squish enemies and hold down switches, and also the mint double, which turns the blob into a doppelganger that does everything the boy does!
As far as the ways in which the player solves the game, there are multiple ways to solve many of the puzzles. I'm extremely interested in seeing speed runs of the game once the community has gotten hold of it.