CI7_WiiUDS_Tengami_Jennifer_Schneidereit.png
We spoke to Jennifer Schneidereit from developer Nyamyam to learn more about the development process and how Tengami came about.
Nintendo of Europe: First of all, thanks for taking the time to speak to us today. How many people are on the team over at Nyamyam working on Tengami?
Jennifer Schneidereit: There are three of us working full-time on Tengami: Phil Tossell, Ryo Agarie, and me.
NoE: Could you give us a short introduction to Tengami for those who are coming to the game completely fresh?
JS: Tengami’s an atmospheric adventure game that takes place inside of a Japanese pop-up book. You play very much at your own pace, gently exploring some really gorgeous-looking paper worlds, and you come across puzzles and obstacles that you solve by flipping, folding, sliding and pulling parts of the world. Essentially, you play Tengami in the same way that you would read a pop-up book – it’s very quiet, a calm and relaxing sort of game that you play on your sofa, or in your bed with the headphones on and a cup of tea!
JS: Yes, that was really the most difficult part of making Tengami – coming up with the technology. In the beginning, we studied how to make physical pop-ups, and through understanding that process, we figured out the mathematics behind the folding, and then we were able to create an editor that allowed us to make authentic digital pop-ups.
JS: No and yes. In the beginning we obviously liked to draw on paper and work it out sometimes. How do you actually make a folding house? How do you make a folding tree? How do you make a folding Japanese temple? Things like that. But the hand-crafting process is very slow for pop-ups, because if you make a tiny mistake, you need to start again from scratch. As our technology gradually got better and better, we switched over to doing everything in our 3D editor. But it’s true that everything that you see in the game is constructed like an authentic pop-up book, and you can replicate everything that you see in the game with paper, scissors and glue – if you know how to make pop-ups!
Actually, at a show we did, I met a lady called Rebecca Sawyer, who’s a professional pop-up artist. She really loved the game and she came to talk to me after she played it and said, "How can I be involved with the game?" So we commissioned her to replicate some of the most iconic scenes in the game as physical pop-ups. I unfortunately don’t have them with me today but we have shown them at shows before, and it really blows people’s minds when they see the physical scene, and then see exactly the same scene in the game.
NoE: Have you found that people who play the game quickly understand how it works and like the idea?