Tengami
Tengami inks its way through a mysterious story, set in a world of Japanese fairy tales. Filled with texture and colour, there are shrines, forests and mountains to explore, each an intricate construction in its own right, and a digital reflection of the real-world origami technique it’s created with.
Opening under the boughs of a once-mighty cherry tree, you must seek an answer to the lone tree’s blight. Collect cherry blossoms as you go, and traverse environments, as puzzles unfurl and obstacles reveal themselves. Each can be solved or surmounted by using the Wii U GamePad and stylus to flip, fold, slide and pull parts of the world – tap to move to a spot, and watch for glowing areas to indicate the way forward. To start, it could be something as simple as pulling down folds to create a path. But later on, you’ll have to look deeper and uncover clues buried within the layers, cuts and creases of the book – within the very folds of the world – as the puzzles become more lateral. The picture is completed by a soothing soundtrack from composer David Wise, enhancing the experience with a deft touch.
The antithesis of all-out action, Tengami weaves a serene thread of relaxation and harmony. It’s a perfect partner for night-time puzzle-solving, as relaxing as green tea. You won’t need any other reason to lose yourself in an atmosphere of tranquil mystery and such striking visual style – and thanks to a familiar world of pop-up books, you’ve known how to play it since your childhood.
We spoke to Jennifer Schneidereit from developer Nyamyam to learn more about the development process and how Tengami came about.
Nintendo of Europe: First of all, thanks for taking the time to speak to us today. How many people are on the team over at Nyamyam working on Tengami?
NoE: Could you give us a short introduction to Tengami for those who are coming to the game completely fresh?
JS: Tengami’s an atmospheric adventure game that takes place inside of a Japanese pop-up book. You play very much at your own pace, gently exploring some really gorgeous-looking paper worlds, and you come across puzzles and obstacles that you solve by flipping, folding, sliding and pulling parts of the world. Essentially, you play Tengami in the same way that you would read a pop-up book – it’s very quiet, a calm and relaxing sort of game that you play on your sofa, or in your bed with the headphones on and a cup of tea!
JS: Yes, that was really the most difficult part of making Tengami – coming up with the technology. In the beginning, we studied how to make physical pop-ups, and through understanding that process, we figured out the mathematics behind the folding, and then we were able to create an editor that allowed us to make authentic digital pop-ups.
JS: No and yes. In the beginning we obviously liked to draw on paper and work it out sometimes. How do you actually make a folding house? How do you make a folding tree? How do you make a folding Japanese temple? Things like that. But the hand-crafting process is very slow for pop-ups, because if you make a tiny mistake, you need to start again from scratch. As our technology gradually got better and better, we switched over to doing everything in our 3D editor. But it’s true that everything that you see in the game is constructed like an authentic pop-up book, and you can replicate everything that you see in the game with paper, scissors and glue – if you know how to make pop-ups!